דף הבית המלץ לחבר על האתר צור קשר הערות ותגובות הפוך לדף הבית  
מילת חיפוש :
הצטרף עכשיו:
תורת חיים
הגות עיון ומחשבה
ביסודות הקיום
הכרת האדם
מידות ומוסר
בין אדם לחברו
דברי חכמי הדורות
לקח הנביאים
מילון מושגים
עיון פילוסופי
התגלות היסטורית
חכמת הכתובים
הלכה ברורה
עקרונות בחינוך
רעיה ואיש
אקדמיה-ביקור וביקורת
הוגים וחכמים אורחים
מהות התפילה
שירה ופיוט

בין אדם לחברו

הערות קצרות על מציאות, הפלות, ופסיכולוגיה

כמה מילים על נושאים חשובים. חומר למחשבה ורעיונות להרחבה. ובמאמר זה: (א) מה לענות למי שטוען ש"החיים הם חלום"? (ב) מהו הטיעון הפילוסופי נגד ביצוע הפלות? ג) מעלת הפסיכולוגיה
 
תשובה לטוענים ש"הכל זה חלום"

התשובה לאלה הטוענים ש"כל מה שיש הוא למעשה חלום", שהיא סברא אותה בחן דקארט בין יתר הוגים, ושרבים בימינו משתמשים בה, היא פשוטה:

טענת ה"כל מה שיש הוא למעשה חלום", מניחה באופן מוכרח ידע על מצב שאינו חלום. מצב זה הוא המצב אליו החלום מתייחס. חלום מתייחס לדמיון מצב מסוים שנלמד מהמציאות ומובחן ממנה, הוא מושג משני למציאות עצמה שממנה הוא נגזר. לכן לא ניתן לקחת מושג משני זה ולהפכו לחזות הכל. 

לכן, מסתבך למעשה השואל בהבלים. על האדם להבין את ראשוניות ומשניות המושגים והתופעות אליהם מתייחס.

דרגות לבחינת הסוגיה: האם הפלה מרצון מוסרית?

שלש דרגות לדוגמא לשיקול דעת נכון בהפסקת הריון יזומה (ישנן עוד):

  1. אפשרות ראשונה: הקו האובייקטיבי שממנו לא ראויה הפסקה יזומה של הריון הוא היווצרות צורת אדם, ותחילת תנועה עצמית מצומצמת, ששתיהן קורות בשבוע השישי לערך

  2. אפשרות שנייה: הקו האובייקטיבי באפשרות זו הוא בנקודה בה ניתן לקבוע שהתינוק יכול היה להתקיים באופן עצמאי מהאם (גם בעזרה של צוות רפואי), לו היה יוצא לאוויר העולם (נאמר שבוע 28), דהיינו שנקרא עליו שם "תינוק" ולא עובר.

  3. אפשרות שלישית: הקו האובייקטיבי הוא רגע החיבור המוצלח בין זרע וביצית, ביום הביוץ. לפי דרגה זו, נקרא החיבור בין זרע וביצית "חיים" (אמנם בדרגה ראשונית-פוטנציאלית) אך בדרגה כזו שלא ניתן עוד להשמידה ללא סיבה ראויה (בריאות האם למשל), גם טרם נוצרה צורה שמזכירה פיזית אדם.

    במקרה הראשון: צורת אדם היא קנה המידה 

    במקרה השני: חיותו העצמאית היא קנה המידה 

    במקרה השלישי: דרגת חיים שנוצרה מהתרכובת החדשה היא קנה המידה.

יש לציין שהמצדדים בזכותה של האם להפיל עוברה בשלב מוקדם להריון, מעלים על נס את זכותה לגופה שהיא זכות חשובה מכל והיא יסוד חיי האדם (וזה נכון), אך בדיון יש להתחשב גם בצורת האדם החדשה שנוצרה ובשאלה האם, ובאיזה תנאים ניתן לקפדה. מתנגדי ההפלות טוענים טענה עקרונית דומה למצדדי ההפלות: גם הם אומרים שזכותו של אדם לגופו ולחייו היא חשובה מכל, ואין לאף אחד זכות לקפדה... אך טענתם היא שגם לעובר משלב כלשהו ניתנת כבר זכות זו ולא ניתן להרגו עוד גם אם האם רוצה. במצב בו יש סכנה לחיי האם כאמור, אזי ברור לשני צדדי המתרס שהאם, נושאת התינוק מקבלת עדיפות מכרעת בטרגדיה זו.

 
למעשה יוצא, שלו היו משכילים שני צדדי המתרס לזהות שהם נלחמים על אותו עקרון בדיוק, ושמלחמתם היא רק בפרטים, הרי שהיו נמנעות (ביחוד בארה"ב) מחלוקות רבות וכאובות. גם מצדדי ההפלות לא ירשו להרוג את העובר כשיצא כבר לאויר העולם וניתק מחבל הטבור. רובם המכריע יזדעזע מגרידה הנעשית בחודש השישי או השביעי, עת יכול היה התינוק לשרוד לו היה יוצא מהבטן, אך יקבל מצד שני את הריגת העובר בשלב מעט מוקדם יותר. על סמך מה?
 
לדידי, המקרה השלישי הוא הנכון לקביעת זכות "יזומה" להפסקת הריון שכן אין לי שום קו אחרי הביוץ שיכול ללמדני שהוא דרגת חיים שמותר לגדעה. ברור לי שזו אינה דרגת חיים של תינוק שנמצא שישה חדשים ברחם, או שיצא לאויר העולם, אך איני יכול להכריע שזו דרגה "נמוכה" מספיק בכדי להגדע. (כמובן מדובר במצב רגיל בו אין סכנה לאם שחייה קודמים) (גם על זה ניתן לדון איזה דרגת סכנה וכו').  

ישנן כאן עוד שאלות רבות שאפשר להתייחס אליהם במאמר רחב יותר בעניין.

פסיכולוגיה

אין ספק שמצבה הבריאותי התקין של הנפש חשוב ועקרוני ביותר לבריאותו הכללית ולאיזונו של האדם. .

החכמות הלומדת ומנתחות את שניתן לדעת על נבכי נפש האדם ואת אמצעי ידיעתו חשובות עד מאד. בהקשר זה, פסיכולוגיה אינה נפרדת מפילוסופיה. נקודת המוצא הפילוסופית של הפסיכולוג חשובה מאין כמוה לקביעת יחסו את האדם ואל נפשו. האם סבור שמקור הנפש הוא החומר? וממילא כל התחלואים שלה נוגעים לתהליכים כימיים? או שמא עומדת הנפש כמהות שאינה נובעת מהחומר אלא אך קשורה אליו (ומושפעת ממנו לעתים), אך גם משפיעה עליו כישות אוטונומית?  

פסיכולוגיה (לה קראנו בבית המדרש תורת המניעים) הולכת יד ביד עם פילוסופיה, במובן זה שחוקרת את מצבו הנפשי הבסיסי של האדם, ועומדת על מניעיו, דהיינו, התייחסותו הרגשית ביחס לסובב אותו (ורגשי יכול להיות שלילי או חיובי, תלוי איזה רגשות עולים וכלפי מה, ואיזה מחסומים נפתחים או נפתחים בעטים).

במובן זה, ובהקשר תורני, צודק ידיד שאמר פעם שאם נאמן התורה ישכיל עצותיה, תגיע נפשו למנוחה ולנחלה, לנופש תכליתה, כרקע נכון לפעילות שכלו וליושרו. הצהרה זו אינה הצהרה פסיכולוגית, אלא הצהרה המכוונת לאמצעים לתיקון הנפש עצמה, ולהשקפות בהם מחזיק האדם, ונאמנותו להם.

 
 
אי'ל
תגובה לכתבה תגובה לכתבה תגובה לכתבה לחץ לתגובות לכל הכתבות לכל הכתבות הדפסת כתבה הדפסת כתבה שלח לחבר שלח לחבר הצטרף אלינו הצטרף אלינו
כתבות נוספות
בנין העולם
בניין עולם יפה להפליא. נבנה בעמל רב במשך שנים רבות, כך למדתי, והינו תוצאת עמל פועלים רבים לאין ספור ...
אי"ל
עוד בערוץ
תגובות
1. סייג לסעיף 1
בריטני 19/6/2013
חדש באתר
בניית אתרים Media 4U