דף הבית המלץ לחבר על האתר צור קשר הערות ותגובות הפוך לדף הבית  
מילת חיפוש :
הצטרף עכשיו:
תורת חיים
הגות עיון ומחשבה
דברי חכמי הדורות
לקח הנביאים
מילון מושגים
עיון פילוסופי
התגלות היסטורית
עיונים בדברי ימי ישראל
עיונים בתולדות האומות
חכמת הכתובים
הלכה ברורה
עקרונות בחינוך
רעיה ואיש
אקדמיה-ביקור וביקורת
הוגים וחכמים אורחים
מהות התפילה
שירה ופיוט

עיונים בדברי ימי ישראל

האם משנה היות דבר מה אמת היסטורית או לא?

שווה בנפשך סרט או ספר על השואה עם המחשה של שפל המין האנושי הנאצי לעומת גבורת נפשו של יהודי זה או אחר שהמשיך ללמוד ללמד לשמור ולעשות תחת תנאים קשים. עוצמתו מתגברת שבעתיים בידיעה שהסיפור אכן קרה (ולא בדמיונו של סופר), ושהגיבור הוא סבא שלי או שלך

(מתוך דיון עם חבר)

שווה בנפשך סרט או ספר על השואה עם המחשה של שפל המין האנושי הנאצי לעומת גבורת נפשו של יהודי זה או אחר שהמשיך ללמוד ללמד לשמור ולעשות תחת תנאים קשים. אחד המסרים, למשל זה של מסירות לרעיון ונאמנות ליישומו מועבר לכאורה בכל מקרה, אך עוצמתו מתגברת שבעתיים בידיעה שזה כן קרה (ולא בדמיונו של סופר), ושהגיבור הוא סבא שלי או שלך.

אותו עיקרון נכון גם למאורעות שקרו לפני 3300 שנה.

ואם כי נראה שעוצמת האירועים נראית כי דעכה קמעא, עדיין העיקרון נשאר.

התורה כחכמה הוויתית אינה ברורה לי ישירות.

אתה אומר: "גם לו ניתן להוכיח במכשיר המשחזר את העבר את מעמד הר סיני, הרי "תהיה האמונה בתורה על בסיס אותות ומופתים פגומה, כי לא תהיה זו זהות ישירה לאמיתותה"

על כך אני מסכים.

"כך היום, שיא עוצמת העדות הישירה על דיבור השם למשה, היא התאמתה לדבר השם במציאות, ולא קולות מופתיים"

גם לזאת אני מסכים

אך מה אם העוצמה היא חלקית? דהיינו יש אשר נראה כדבר השם ויש שאינו מובן ככזה?.

 דהיינו, איני מזהה בכל נושא שבו עוסקת התורה את היותה סטנדרט החכמה. אלא, נכון לעכשיו, ישנם דברים שאכן זכיתי לראות דרך הלימוד חכמה כבירה, וישנם נושאים שעוד לא זכיתי להבין ככאלו.

ולמרות זאת אני נאמן לרעיון שהתורה היא מסר אלוקי דהיינו חובק כל. ומכאן, אני מקיים מצוות ומשתדל להישאר נאמן להדרכות התורה.

מדוע? רק על סמך השתכנעותי שישנה סבירות גבוהה ביותר שהתורה נמסרה למשה כסרגל על פיו נתיישר, ואינה יצירתו של חכם.

לו אדע שאין סיפור התורה בגדר אמת היסטורית, דהיינו שנכתבה ממוחו של חכם שהשתמש במסגרת הסיפורית כשקר קדוש, יהיה בכך משום לשנות מה שאני עושה ביום יום.

הסיבה פשוטה: ברגע היות מקור החכמה "אנושי" ומכאן מוגבל לזווית הסתכלות אחת, יהיה עלי לנקוט בפחות "נעשה ונשמע" על רבים מן הדברים שאיני מזהה, ושהיום אני שומר על סמך אמונתי שמקור ההמלצה הוא חובק כל. איני רואה אפשרות שהקשר חובק כל ברמה כזו שתחייב אותי לכל אחת מן המצוות לה אני נאמן היום,יהיה נחלת חכם יחיד, ובייחוד, כפי שאמרתי, על רבים ממעשי כיום במסגרת ההלכה חסרים לי זיהוים ישירים.

לכן לדידי ישנה משמעות להיותו של מסר חלק מאמת היסטורית. אך לא כל מסר. למשל: לגבי מדרש אין לכך שום הבדל. להבדיל, לגבי ספור דמיוני, גם כן אין שום הבדל. לגבי משל זה או אחר, אין שום הבדל.

אך לגבי הסטנדרט עצמו, דהיינו, דברי הנביאים, יש הבדל קטגורי.

ביקורת או קושיה על דבר זה או אחר מהתורה מיושם היום רק כדרך לימוד, אך לא יותר. דהיינו אם אגיע למסקנה תוך לימוד שראוי לשמור שבת רק חלק מהשנה למען הפיק את אותה תועלת שלשמה שומרים שבת, לא איישם זאת בפועל בגלל נאמנותי לרעיון שהתורה כדבר השם אומרת כל שבת. אך אם אדע שחכם אמר, אין לדידי דבר חכם כדבר השם ולכן מסתבר שלמרות שרואה אני את השבת כדבר נעלה, הייתי (לצורך הדוגמא) מרשה לעצמי לשמור שלש בחודש ולא ארבע.


אי"ל
תגובה לכתבה תגובה לכתבה תגובה לכתבה לחץ לתגובות לכל הכתבות לכל הכתבות הדפסת כתבה הדפסת כתבה שלח לחבר שלח לחבר הצטרף אלינו הצטרף אלינו
כתבות נוספות
שקיעת בבל במאה ה-11
במשך כ-1000 שנה ועד לתחילת המאה ה-11, שימשה הקהילה היהודית בבבל, כמרכזה הרוחני החשוב של היהדות, וממנ...
תקציר מאמרו של פרופסור אברהם גרוסמן, ע'י אי'ל
עוד בערוץ
תגובות
1. 5u4HGz7j
hFn9b94KG axncy6bwhv@outlook.com 3/2/2016
2. IgTDtu0BJ
pEUOJxRlU at5td6rds@hotmail.com 3/2/2016
3. 5Izd7fVoB
5e3LKqfy 09ocg4pn68@outlook.com 3/2/2016
4. EtI78Pon
iccQdTgSP 6ryn0ukeo@yahoo.com 3/2/2016
5. AOW0E3KUT5C
z9O8chlDe1ju lc9agwmt4@mail.com 3/2/2016
6. 3Shpiupim
r3mWKwhKJTN 0zzo5ejazgh@mail.com 3/2/2016
7. HgSrO2jlui4
ZldH9yJr5Aw dn8evnrisw@yahoo.com 3/2/2016
8. eTpST6SbHsa7
6r9FSbEw g2jo227n1@outlook.com 3/2/2016
9. jzDbsknXww
JvAXMDxy uth65qbmzz@mail.com 4/2/2016
10. f3qBeFFKOF0
ZBYzl4fjP1J w46of3kt@hotmail.com 4/2/2016
11. ihOMLMPV1Ax
GiPobaLNA 4kazcj8vv@outlook.com 4/2/2016
12. KrflTz7cneoT
PjxvGeG6wU b5c279295gl@outlook.com 4/2/2016
13. xKA0pFsWZW
nnk3opH3 zxxqhxczf@mail.com 4/2/2016
14. pXyPw4kRi6
McVrNu6oQ 6x6u9vgklmw@outlook.com 4/2/2016
15. a5n69fwUdk
o6vij7Qx p1d70kb2@outlook.com 4/2/2016
16. 2GUoCM2Cq
wTwNI0IPAO uriqhhqjfk@mail.com 4/2/2016
17. hsdFTo61UPsu
qpJfOd7Wvq52 rwaycle9@hotmail.com 4/2/2016
18. U1iewIrQu
GyNPJwE3v 91jk104njkr@outlook.com 4/2/2016
19. U6dudpvt
pSK8zDqSz89 cxz71jscyi@hotmail.com 4/2/2016
20. unlX7g2xvs6R
tiNIasNJz5e oi3g2ro4@yahoo.com 4/2/2016
21. 5OdGUym4
lImvQj3hq ctem52l8e4p@yahoo.com 4/2/2016
22. T2Rw4aoSBmS
vXu9q49OL3y9 q6aksrshdyh@gmail.com 5/2/2016
23. mDNyqx0XD0Tk
aqIvyJN2 1ap27x01@hotmail.com 5/2/2016
24. 7T0a891LA
dQ9SR2a6Dda kcyv9ayoen@gmail.com 5/2/2016
25. A0YyOElqK
oxx5m135iw zighvct8g@outlook.com 5/2/2016
26. FdbwI6aOFnZO
eAfsiTJYnGiH 9f02597ib3@outlook.com 5/2/2016
27. iq4bLaGT1DRU
ZzxS5WEz4S sig9y0tyat0@mail.com 5/2/2016
28. kVVVkCQq
LTIRt3XWeTIr 4md3u6b1z@hotmail.com 5/2/2016
29. DRjULzPi7wj
8zkS3cm7 bvt2y0pa@outlook.com 5/2/2016
30. rnKMfo2T
KOgoqRVca71q 3gpwmo0t@hotmail.com 5/2/2016
31. IdSOXXnJ9gDZ
MuT4RcNc i1r1dzr1aq@mail.com 5/2/2016
32. uYWequJ4tuPM
wz4kmSyMP6bg cvyk6cymfk@outlook.com 5/2/2016
33. ni2qOK1hpNa
YgM03mxE87YV vzpffmwz3@hotmail.com 5/2/2016
34. texHoZFa5
R2Gbb9JYl riazfqq1en@hotmail.com 5/2/2016
35. IQzZT0Fg
AjNFdYhAZs8X n6pweii7x@gmail.com 5/2/2016
36. 1U3QzIlS
MXpMUtAs 3dwyjezq82@yahoo.com 5/2/2016
37. w3DhPGtWn6
ghYH8BHy5 sdbl7r5q5@hotmail.com 5/2/2016
חדש באתר
בניית אתרים Media 4U