דף הבית המלץ לחבר על האתר צור קשר הערות ותגובות הפוך לדף הבית  
מילת חיפוש :
הצטרף עכשיו:
תורת חיים
הגות עיון ומחשבה
ביסודות הקיום
הכרת האדם
מידות ומוסר
בין אדם לחברו
דברי חכמי הדורות
לקח הנביאים
מילון מושגים
עיון פילוסופי
התגלות היסטורית
חכמת הכתובים
הלכה ברורה
עקרונות בחינוך
רעיה ואיש
אקדמיה-ביקור וביקורת
הוגים וחכמים אורחים
מהות התפילה
שירה ופיוט

מידות ומוסר

כעס ובחירה חופשית

בזמן העימות הישיר בין האפשרות לכעוס או לא לכעוס, לא מזומנות שתי האפשרויות בעוצמה שווה. בזמן התגברות החימה והכעס (או "כל מידה תאוותנית" אחרת כדברי החזו"א), דהיינו ממש בעומדנו בחזיתה של צומת דרכים זו, הרצון לכעוס חזק הרבה יותר מהרצון להתגבר. מה זה אומר על הבחירה החופשית?
(סקיצה למאמר עתידי)
 
כשאדם כועס על דבר מה, ישנם מצבים רבים בהם לא אפשרי (מעשית) לחכות כמה שעות עד יעבור זעם כפי שניתן לכאורה להבין מדברי חכמים בשיחות המוסר. וזאת כאשר "החימה" גועשת, ומתרגמת לכעס רב. זו עובדה.
 
והגעש קשה לשליטה בחזיתו.
 
זהו כלל חשוב בעבודת המידות שמתייחס ישירות לנושא הבחירה החופשית. האם אכן בוחר האדם בין שתי אפשרויות שוות?
 
בזמן העימות הישיר בין שתי אפשרויות מנוגדות, כגון "לכעוס או לא לכעוס", "לאכול משהו מתוק ומשמין שמזיק לי או לא לאכול", לא מזומנות שתי האפשרויות בעוצמה שווה. בזמן התגברות החימה והכעס (או "כל מידה תאוותנית" אחרת כדברי החזו"א בפתיחת "אמונה ובטחון"), דהיינו ממש בעומדנו בחזיתה של צומת דרכים זו, הרצון לכעוס חזק הרבה יותר מהרצון להתגבר, שדומה שאינו קיים כלל באותה עת.
 
מכאן, שעבודת ההתגברות האמיתית נעשית OFF-LINE, היינו שלא בזמן הנסיון עצמו, שכן אז כבר עלול להיות מאוחר מדי. לפעמים המחשבה להתגבר אפילו לא תזומן, אלא בדיעבד.
 
הפנמת הכלל הגדול שטבע החזו"א שעל האדם לשאוף תמיד להעדיף את המוסרי על התאווני היא הדרך אליה יש לשאוף שכן כלל זה מגדיר למעשה את מהותה של ההכרעה בין מעשה המבוסס על שליטה עצמית, שכלית, מידתית, לבין מעשה המבוסס על שליטת הסיפוק המיידי באדם. .
 
איך מפנימים זאת?
 
ראשית, צריכים להכיר בכך שזהו תהליך, ארוך עד כאב, שנמשך כל ימי חלדנו, ונתמך במחשבה, לימוד, וערנות תמידית לסיבות תאווה זו או אחרת, עד יופנם אט אט הזיהוי.
 
אין תרופות פלא. המחנך ילדים יודע שכל נקודה ונקודה שמלמדם, עליו לאמרה מאות פעמים דרך מאות מצבים עד שזוכה לראות את הילד מפנים אותה. ואם בילד כך (כתב שחור על נייר חלק), ק"ו שאצל הבוגר.
 
אין זה אומר שלא צריכים לנסות ולהתגבר. אך יכולת ההתגברות, עמידותה ושיפורה עם השנים עד למצב בו מושגת שליטה עצמית גבוהה, לעולם לא תקרה אם לא תעשה עבודת המידות הנ"ל- ולא רק בעת צרה.
 
שנית, יש להתאמן הן על הפנמת הרעיון וגילוי משמעויותיו, והן בחשיבה על מצבים בחיים, כל יום שבהם לא עמדנו בנסיון מסוים, ולנתח אותו. אט אט, עם התרגול, תזומן לנו יותר הכרעה בכמה מהצמתים בהם יכולנו להכשל, ונוכל אולי להתגבר. מספר הצמתים הוא אינסופי, ועוצמותיו והקשריו משתנים תמיד, לכן, כפי שאמרנו, זהו למעשה מהותו של מסע החיים, שנעזר בין היתר, עם התקדמות שנות חייו של האדם ברגיעתו הטבעית המתרחשת אט אט בהתבגרותו.  
אי"ל
תגובה לכתבה תגובה לכתבה תגובה לכתבה לחץ לתגובות לכל הכתבות לכל הכתבות הדפסת כתבה הדפסת כתבה שלח לחבר שלח לחבר הצטרף אלינו הצטרף אלינו
כתבות נוספות
זכני נא לדבוק באמת- באמת
'חותמו של הקב'ה: אמת'. המלכת הקב"ה עלינו, וההידבקות במידותיו, משמעה התדבקות, עד כמה שיכול האדם, במיד...
אי'ל
אדם שלם- היש דבר כזה?
אין משמעות למושג: "אדם שלם" באם מתכוונים למצב סטאטי שאליו הגיע מישהו ואז נקרא כביכול שלם. מצב זה הוא...
אי"ל
עוד בערוץ
תגובות
חדש באתר
בניית אתרים Media 4U