דף הבית המלץ לחבר על האתר צור קשר הערות ותגובות הפוך לדף הבית  
מילת חיפוש :
הצטרף עכשיו:
תורת חיים
הגות עיון ומחשבה
ביסודות הקיום
הכרת האדם
מידות ומוסר
בין אדם לחברו
דברי חכמי הדורות
לקח הנביאים
מילון מושגים
עיון פילוסופי
התגלות היסטורית
חכמת הכתובים
הלכה ברורה
עקרונות בחינוך
רעיה ואיש
אקדמיה-ביקור וביקורת
הוגים וחכמים אורחים
מהות התפילה
שירה ופיוט

מידות ומוסר

אדם שלם- היש דבר כזה?

אין משמעות למושג: "אדם שלם" באם מתכוונים למצב סטאטי שאליו הגיע מישהו ואז נקרא כביכול שלם. מצב זה הוא מוות, ואין לנו בו דבר עד 120. רבי יהודה הנשיא זצ"ל (אבות ב', א') שואל: "איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם?…". החיים הם דרך... וההצלחה היא צליחתם. לכן אפשר לדבר רק על שלמות יחסית
הדברים להלן הם תשובה מתוך דיון עם חבר.
 
השאלה היא למה מכוונים מלכתחילה כשמנסים לצייר "אדם שלם".

1. האם אנו מכוונים לציור סטאטי של מי שכבר סיים להתקדם ואינו מתקדם עוד, כתמונה "קפואה" של דמות שתקרא שלמה?

2. או שמנסים לכוון להגדרה של פסיעה בדרך מסוימת שהנמצא בה, והמצליח ליישם אותה בשלמות יקרא "שלם" שעושה (בפועל, באותו זמן, כי ברגע הבא יכולה נאמנותו ההכרתית להשתנות), את אשר הכרתו מחייבת.

אין משמעות למושג: "אדם שלם" אם מתכוונים למצב סטאטי שאליו הגיע מישהו ואז נקרא שלם. מצב זה הוא מוות, ואין לנו בו דבר עד 120.

רבי יהודה הנשיא זצ"ל (אבות ב', א') שואל: "איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם?…"

החיים הם דרך.צליחתם בדרך נכונה, תוך עבודה מתמדת על גדילה ומידות, על פי יכולויותיו של האדם, היא שתקרא בשם הצלחה.

אין לנו ידע או דמיון של מצב אחר. איננו מכירים מצב של חוסר פוטנציאל להתקדמות. איננו מכירים מצב שבו קפא הזמן מלכת, לא מזומנים עוד דברים, ויכול מישהו להיקרא "שלם" סטאטי.

כל ניסיון כזה הוא דמיון שוא.

מה כן אפשר לומר? אפשר לדבר על "שלמות יחסית".

האדם ה"שלם" הוא המנסה להיות "אובייקטיבי", או נאמן לעובדות כמיטב יכולתו, כפי שמזומנים לו. זה השופט בכל עת- כולל ההכרה שהוא צריך מעשים מרובים מחכמתו, או לערוך שאלת חכם כשצריך "לעשות לו רב" להתייעץ איתו או לקבל את פסיקתו.

אך אין זה מצב של "שלם סטאטי", כי התקדמותו של האדם מתייחסת תמיד לתהליך הידיעה, ולבחירות מחודשות, תוך התקדמות (גם בפרקים שנסוג, באם זו ירידה לצורך עליה מחודשת). כאן ישנה משמעות מסוימת לקרוא למישהו "שלם", אך רק בהתייחסנו לכך ששלמותו היא יחסית, או לנקודת הפתיחה שלו, ו/או לזווית ראייתו הנוכחית, ו/או למגוון יכולותיו הזמינות באותה עת.

לכן, יהיו לה הרבה פנים, כמספר המצליחים בכך.

המכנה המשותף לכל אותם פנים הוא שהיחיד בו אנו עוסקים ינסה בפועל לכוון למחשבה ו/או פעולה במיקוד ובריכוז מקסימלי, על סמך כל הידוע לו, בין אם הוא חכם גדול או מנקה רחובות פשוט שכל אחד מהם, בעולמו, עשוי "לראות מסוף העולם ועד סופו", שמשמעו להתחשב בכל הידע שלך, קרי הקף עולמך שלך המיוחד, באותה עת.
 
אחד הדברים החשובים ביותר שלמדתי והעמקתי מהתורה הוא לחשוב מתוך עקרונות.

לחשוב מתוך עיקרון על מנת לקדש את עקרון כל העקרונות.

זו המשימה.
 
עוד  למדתי מהתורה שקידוש השם נמצא בפרטים הקטנים, ממש כמו בגדולים. למעשה, את רוב ימי חלדנו אנו מעבירים ב"התקדמות" איטית דרך אלפי אלפים של פרטים קטנים, מלהוריד את הזבל ולהחליף חיתולים, ועד אותיות קטנות ברש"י או "חובות הלבבות". אנו מתקדמים בקצב משתנה, אך איטי באופן כללי, שנאמנותנו אליו כמייצג ההתמקדות העקרונית היא שקובעת את ההתפתחות שלנו. אדרבה, במקביל, גם צומחת ההתקדמות העקרונית, המשימות משתנות, ומשתנה הבנתן.

הא למדת שהמטרה היא להתקדם, ממש כמו שהינה להצליח, כי התקדמות האדם בפרטים הקטנים והאיטיים היא הצלחתו האמיתית בחייו ובישום עקרונותיו. אך כמובן, אל לו לאדם לצפות לתוצאה ללא עמל, כי נולדנו לעבודה קשה, ועמל, ששכרו בצידו בעצם עשייתו, מבעד למיליוני צמתים ואתגרים.

וזה מסע החיים. 
 
הדברים דלעיל הם בגדר הגדרה עקרונית. אך עדיין עומדת השאלה הגדולה ביותר: איך עושים את זה? אותה נשמור לדיון אחר, אך עקרונה הוא כמו בכל תחום: תירגול מחשבתי ומעשי.
אי"ל
תגובה לכתבה תגובה לכתבה תגובה לכתבה לחץ לתגובות לכל הכתבות לכל הכתבות הדפסת כתבה הדפסת כתבה שלח לחבר שלח לחבר הצטרף אלינו הצטרף אלינו
כתבות נוספות
זכני נא לדבוק באמת- באמת
'חותמו של הקב'ה: אמת'. המלכת הקב"ה עלינו, וההידבקות במידותיו, משמעה התדבקות, עד כמה שיכול האדם, במיד...
אי'ל
כעס ובחירה חופשית
בזמן העימות הישיר בין האפשרות לכעוס או לא לכעוס, לא מזומנות שתי האפשרויות בעוצמה שווה. בזמן התגברות ...
אי"ל
עוד בערוץ
תגובות
1. 90ztey7SW
VPTY0Up4 yvtfcn1ay@gmail.com 3/2/2016
2. 6Qhh358Q
wB2M37NUQ dvrck5q065@hotmail.com 3/2/2016
3. rkUD5wyXqFmJ
gVLjZTyOLQt x1ryjw67@yahoo.com 3/2/2016
4. EqPFt9QAW
P9MMDHl54 x57mrbbo@outlook.com 3/2/2016
5. zLWulGkWl
8SAmddWJ g3ih8oo5j@hotmail.com 3/2/2016
6. DUGf2NtxJ3
WqO20a2FrKQ cejkjici7o@mail.com 3/2/2016
7. sV3aueQVAh
R9rcYRw42 jklb2azlj43@mail.com 4/2/2016
8. JMOIZIcCX2Z
HzHGqoy7 id9c6ib9b@mail.com 4/2/2016
9. 4ayqdieBq
q9Zar3u1N8 118xre9i@hotmail.com 4/2/2016
10. WgPSbjooI2
VYkIW1w0Mi4B je1xf6nb@gmail.com 4/2/2016
11. xhlQcKIL6T
D5PyYRuYk 3iv3tvt5z6@mail.com 4/2/2016
12. X08ugty3
BXiWhM1Ad duney2s9aqb@mail.com 4/2/2016
13. oEjMRapNg24
Niw661RN 3zjl2alv@gmail.com 4/2/2016
14. VFU2gCLZp3w
uVCkFJ551J sptfys6yd9s@hotmail.com 4/2/2016
15. VPJDyNF7M
KrqUpwYc8Ccv yrx9plj565@gmail.com 4/2/2016
16. i8MGswmqywG
TLs3RoCzw hhi8eca22@mail.com 5/2/2016
17. ui2I8MIm
DbDR0y0leLa t7nitob6t2@mail.com 5/2/2016
18. JeMFDgv2m
gudYu1lN9Xr x5ooebhj6wi@mail.com 5/2/2016
19. u2iX4D1Fq
C3mVArjm nv5rcvy1@hotmail.com 5/2/2016
20. IeieHZKZO1IX
1JcMTzZd 28xl4d65s@gmail.com 5/2/2016
21. nSLTRNWYTs81
t5DX7P6ExD 86fsawfmius@outlook.com 5/2/2016
22. pRJ5lMQv
pspkmwmdLp dwmz8alb@mail.com 5/2/2016
23. TmIvhFHELg7v
nMVlXEf0 two3nhva9@outlook.com 5/2/2016
24. 6MU5a7nB7
mzJwEqwNUDA a7v3d3ap5g@outlook.com 5/2/2016
25. kG5Ojit8FjU
lyUrWaMdre 164bsf2oy@mail.com 5/2/2016
26. Zm6SXy4N
V18adN0h d5tpt25p@hotmail.com 5/2/2016
27. hjXYEFKE
QKDsXPx2izKG ny1rt3yix@outlook.com 5/2/2016
28. xGRCgebA
bm9NMBpP bmja4fqso@hotmail.com 5/2/2016
29. JrTxXikQgqD
8u3Uy1OLnSM xprumrien1@hotmail.com 5/2/2016
30. MVNEjZBIo
2jTxhWicfC 30dz8kw3@mail.com 5/2/2016
חדש באתר
בניית אתרים Media 4U