דף הבית המלץ לחבר על האתר צור קשר הערות ותגובות הפוך לדף הבית  
מילת חיפוש :
הצטרף עכשיו:
תורת חיים
הגות עיון ומחשבה
דברי חכמי הדורות
לקח הנביאים
מילון מושגים
עיון פילוסופי
אצל גדולי הפילוסופים
סוגיות פילוסופיות
מטאפיזיקה ואפיסטמולוגיה
אתיקה ופוליטיקה
הגות היופי -אסתטיקה
התגלות היסטורית
חכמת הכתובים
הלכה ברורה
עקרונות בחינוך
רעיה ואיש
אקדמיה-ביקור וביקורת
הוגים וחכמים אורחים
מהות התפילה
שירה ופיוט

מטאפיזיקה ואפיסטמולוגיה

דיאלוגים במנהרת הזמן- חלק ג': אינסוף בפועל או כפוטנציאל?

בהמשך לשני הדיאלוגים הראשונים שכללו דיון בין אריסטו, תומס אקווינס, שפינוזה והרמב"א על מהותו של האינסוף ומהותה של ישות אלוהית אפשרית, עברה רשות הדיבור לקהל המאזינים, לסדרה של שאלות ותשובות. הפעם השתתפו בדיון, הפילוסוף אריסטו, ותלמידתו שלאחר 2000 שנה, הפילוסופית איין ראנד. אף רבינו בחיי אבן בקודה (מחכמי הראשונים), תרם לדיון

 
 
יותם: רבותי, הסבירו לי, האמנם לא יתכן דבר שהוא מצד אחד אינסופי, אך מצד שני מוגבל?

אריסטו: הבהר דבריך! הכיצד יתכן אינסופי שהוא מוגבל? אין משמעות למשפט הזה, זה כמו להגיד פתוח סגור, אך דבר הוא מה שהוא

יותם: יתכן גם וגם...נניח שאני מתחיל לספור. אפס, אחת, שתיים, שלוש והלאה. האם תהליך הספירה ייעצר אי פעם? מן הסתם לא. והאם יש לו נקודת התחלה ברורה, גבול תחתון? יש. ואם כך, האין זה דבר אינסופי מצד אחד ומוגבל מצד שני?

אריסטו: לא ולא. נדמה לך שהצבעת על שניהם, גם על סוף וגם על אינסוף. אך הסתבכת בסתירה. אולי תלמידתי איין ראנד תוכל להסביר?

איין ראנד: כן. כבר התייחסתי לשאלה זו בספרי. אין לאדם אפשרות לקלוט אינסוף בפועל שכן בכל נקודה בה עוצר זהו סוף. משוואה מתמטית נמשכת כביכול לאינסוף, אך אין זה אומר שישנו קיום של אינסוף בפועל. סדרה חשבונית הנמשכת ונמשכת משמעה רק שכל מספר יחידות שישנו בסדרה חשבונית מסוימת, כלול בה, הגם שגדול מאד מאד. אך ברגע שמורכבת מיחידות סופיות, הרי אין ברירה אלא לזהות שאף כולה סופית.

יותם: כן, אבל ניתן לספור בלי לעצור אף פעם, עד אינסוף....

איין ראנד: אך זה רק כדי להצביע על פוטנציאל, אך ללא אפשרות קיומית, שכן הבחן, שלא משנה כמה תספור, ברגע שתעצור, או כשתעבור ממספר למספר חדש, תמיד ישנה נקודה סופית, מוגבלת, מורכבת מחלקים סופיים שאינם יכולים להיות סופיים ואין סופיים כאחד. המציאותי הוא תמיד סופי. זוהי תגליתו של אריסטו. כל יחידת מדידה היא תמיד סופית. סדרה מתמטית אינסופית כביכול היא רק כלי מתמטי חישובי.

יותם: את יכולה להביא דוגמא?

איין ראנד: כן. שמעתי דוגמא מאחד מתלמידי שלי, שמדגימה את ההבדל בין כלי מתמטי חישובי, ואי אפשרות קיומו במציאות. לפי הנתון הסטטיסטי האחרון, משפחה ממוצעת בארץ כלשהי היא בת 3.6 ילדים לדוגמא. אך זה לפי מודל החישוב הסטטיסטי. אך במציאות, לאף משפחה אין 3.6 ילדים. משפחה בת 3.6 ילדים קיימת רק כמודל מתמטי לצרכים מסוימים.

ר' בחיי אבן פקודה הרים את ראשו מעותק "העמידן על אחת", בו היה שקוע והוסיף:

ר' בחיי: יותם יקירי, אנא עיינו בחובות הלבבות בשער היחוד, בפרק החמישי, שם כתבתי כבר לפני כ-900 שנה, ואך כהקדמה מוכרחת על מנת להבין תפישת תורתנו הקדושה, העתיקה אף מהחכם אריסטו, שכל שיש לו תיכלה (סוף) יש לו תחילה. וההפך גם הוא מחויב. ברגע שישנו גבול (ההתחלה), אף לו נניח לרגע שניתן היה לדמיין אינסוף (שימו לב שלא ניתן, אלא אף בדמיון תמיד ישנה סופיות), עצם ההתחלה כבר מניחה יחס בינה לבין מה שמעבר לה כפי שהסביר הרמב"א בדיון הקודם (ראה דיון מספר 2), ולא ניתן לטעון אינסוף, שהרי טענת שוא היא. ושוא, כפי שהראה מורי ורבי הרב סעדיה גאון, הוא - דבר שאין לו קיום, ואפילו בדמיון.
אי'ל
תגובה לכתבה תגובה לכתבה תגובה לכתבה לחץ לתגובות לכל הכתבות לכל הכתבות הדפסת כתבה הדפסת כתבה שלח לחבר שלח לחבר הצטרף אלינו הצטרף אלינו
כתבות נוספות
דיאלוגים במנהרת הזמן- חלק ד': משמעותן של מילים
בהמשך לשני הדיאלוגים הראשונים שכללו דיון בין אריסטו, תומס אקווינס, שפינוזה והרמב"א על מהותו של האינס...
אי'ל
דיאלוגים במנהרת הזמן- חלק ב' סתירת דברי שפינוזה ואריסטו
קבוצת פילוסופים והוגים מכל הזמנים התכנסה לועידת פסגה פילוסופית לדיון בסוגיה מטאפיזית יסודית: האם נית...
אי'ל
עוד בערוץ
תגובות
חדש באתר
בניית אתרים Media 4U