דף הבית המלץ לחבר על האתר צור קשר הערות ותגובות הפוך לדף הבית  
מילת חיפוש :
הצטרף עכשיו:
תורת חיים
הגות עיון ומחשבה
דברי חכמי הדורות
לקח הנביאים
מילון מושגים
עיון פילוסופי
התגלות היסטורית
חכמת הכתובים
הלכה ברורה
עקרונות בחינוך
רעיה ואיש
אקדמיה-ביקור וביקורת
הוגים וחכמים אורחים
אוהד קמין
יוסי כץ
מהות התפילה
שירה ופיוט

אוהד קמין

תלמוד

התלמוד ו/או הגמרא הם ביטוי ראש חוד של עצמה אינטלקטואלית שהצטברה במשך אלפי שנים. זוהי תנועה מתקדמת של חכמה מעשית אשר מתייחסת לחיי היום יום ולפעולותיו של היחיד, ואשר מתבססת על תבונה, לוגיקה ותפישת צדק שהן מן המתקדמות בעולם

התלמוד ו/או הגמרא הם ביטוי ראש חוד של עצמה אינטלקטואלית שהצטברה במשך אלפי שנים. זוהי תנועה מתקדמת של חכמה מעשית אשר מתייחסת לחיי היום יום ולפעולותיו של היחיד, ואשר מתבססת על תבונה, לוגיקה ותפישת צדק שהן מן המתקדמות בעולם.

תפישת הצדק שביסוד התלמוד מותאמת במיוחד ליחיד בעל הזכויות הבלתי ניתנות לערעור של רכוש ופנייה לעצמו ולחברה בהקשר של הסכמים מסוגים שונים, שבהם ההסכם החברתי הוא רק אחד מרבים.

מחכמת הגמרא והתלמוד ניתן להסיק את כל הערכים הנעלים של זכויות היחיד עפ"י התפישה היהודית, שהיא, למעשה, דגם של החברה היעילה ביותר והחפשית ביותר האפשרית לאדם, ומתוך כך גם המתאימה לו ביותר.

את האוניברסליות של התלמוד ניתן ללמוד מכך שבחלקים גדולים שלו הוא איננו נתמך באמונה אלא במחשבה. ככזה, הוא פונה אל כל בני האדם באשר הם, יהודים או לא, דתיים או לא, כשהוא מציג בפניהם, כאתגרים מחשבתיים, בעיות שאת הפתרון להם על האדם לחפש באופן בלעדי במציאות ובאמצעות השכל האנושי, שהם שני מרכיביה הבלעדיים של האובייקטיביות.

צירוף תכונות כאלה היה, בין היתר, מה שהפך את היהודים לבעלי השפעה ותרומה מעשית לקידום העולם כולו, כלכלתו ורווחתו, במשך תקופה ארוכה, החל מן היציאה לגלות וכלה בימינו אנו.

אוהד קמין
תגובה לכתבה תגובה לכתבה תגובה לכתבה לחץ לתגובות לכל הכתבות לכל הכתבות הדפסת כתבה הדפסת כתבה שלח לחבר שלח לחבר הצטרף אלינו הצטרף אלינו
כתבות נוספות
כאן ועכשיו
המציאות איננה כאן ועכשיו – וגם לא שם, בעבר או אחר-כך, בעתיד – המציאות היא כל הזמנים וכל המקומות – ות...
אוהד קמין
עוד בערוץ
תגובות
חדש באתר
בניית אתרים Media 4U