דף הבית המלץ לחבר על האתר צור קשר הערות ותגובות הפוך לדף הבית  
מילת חיפוש :
הצטרף עכשיו:
תורת חיים
הגות עיון ומחשבה
דברי חכמי הדורות
לקח הנביאים
מילון מושגים
עיון פילוסופי
התגלות היסטורית
חכמת הכתובים
הלכה ברורה
עקרונות בחינוך
הגות חכמי החינוך
מבחר ממקורות אחרים
רעיה ואיש
אקדמיה-ביקור וביקורת
הוגים וחכמים אורחים
מהות התפילה
שירה ופיוט

הגות חכמי החינוך

עקרונות בחינוך: ליקוט ממקורות שונים

ליקוט של עקרונות חשובים ומעשיים בחינוך ממקורות שונים. אסופת העקרונות תתעדכן תדיר, וגם הקוראים מוזמנים להוסיף דברים קצרים ונכוחים מנסיונם או מקורותיהם. שהראויים בהם יוכנסו לגוף האסופה

הערה: הנושא בבניה. הקוראים מוזמנים להוסיף עוד דברים ברוח זו, והראויים שבהם יוכנסו לגוף האסופה.

  • תפישת העולם של הילד לא נבנית על שיחות מופשטות והרצאות, אלא על שני גורמים: כמות ומוחשיות. לא איכות והפשטה. (הרב יחיאל יעקובסון) (להלן: רי"ע)
  • הילד מושפע ממה שהוא רואה הרבה יותר ממה שאנו אומרים לו. אנו צריכים להקפיד להראות לו איך להתנהג (למשל, אם אינו לוקח את ילקוטו למקום, לקחת אותו ביד ולקחת איתו את הילקוט. אם עולה על הספה, לבור ולהורידו תוך אמירה), הילד רואה דרך ההמחשה ומסיק מאליו את העיקרון שמתבטא ע"י רצוננו. וזאת במקום דברים מיותרים, צעקות, ובקשות רבות. (הרי"יע)
  • לשים לב למשמעות מילים: לשים לב לתזמון מילים כמו "צדיק", "ילד טוב" כדי שיתרגל הילד למשמעותם הנכונה (אי"ל) 
  • החינוך לערכים בגיל הילדות הוא על בסיס ראיה וחוויה חזותית, דהיינו מבוסס על מה שהילד עושה: לא דומה שמיעה לראיה בחינוך. (הרי"יע)
  • מניתוח פעולת החושים עולה כי ראיה נותנת את כל ההקשר בבת אחת לעומת שמיעה שבה ההקשר מתחבר אט אט. לכן בחינוך, ערך הראיה עדיף שכן נותן חוויה מוחשית חזקה שממנה נגזרים הערכים (אי"ל) (אין ניתוק בין רוח וחומר) 
  • ליצור לילד מושגים נכונים. קריאה נכונה בשמות, שיוכים נכונים של דברים לשם, לעומת פעולות אנושיות, ואט אט להסביר את הקשר השיוך לשם בפעולות אנושיות. לנסות לחשוב ביחד על דוגמאות של קריאה בשמות שבהם אנו מדייקים, וכאלו שאנו לא מדייקים. לחשוב על דוגמאות לשיוכים נכונים לשם (אי"ל) 
  • חשוב מאד: סקר נושרים: 90% מהתשובות עם מכנה משותף אחד: הדוגמא האישית שמזיקה ופוגעת היא זו המתייחסת להתנהגות האישית של הילד. מזלזלים בהתנהגותו הערכית, איננו מעריכים את מעשיו, וכאשר ישנה סתירה בין מה שאנו אומרים למה שאנו עושים. (הרי"יע)
  • לחשוב על דרכים להמחיש ערכים חיוביים שאני רוצה לנטוע בו. להראות לו במילים ומעשים. לחשוב על דוגמאות
  • האדם נפעל על פי פעולותיו: ראוי לזכור זאת מצד המלאכותיות במעשינו. ומצד שני בעצם העצירה בתפילה, והנסיון להתמקד גם הוא מפעיל ומחנך  (הרי"יע) (ראוי לפתח רעיון זה)
  • לא להציב הרבה כללים נוקשים, אך על אלו שמציבים לעמוד בכל תוקף  (הרי"יע בשם הרב הירש) (ישאל כל אחד ואחת: איך זה נוגע לחיים שלי?)
  • סמכותיות בסגנון הדבור: ההבדל בין בעיות בהרדמה בערב לבעיות קימה בבקר היא הסמכותיות: לא להגיד בבקשה, אלא להרגיל למשמעת. כמו שפתרנו בעיה כשהילד רץ לכביש. סמכותיות היא לאו דווקא בטון חריף! (הרי"יע)
  •  לא להרבות באיומים. האיום נתפש אצל הילד ככזה שנותן לו בחירה שלא לעשות את שביקשת: "הוא יתן 12 סטירות לאחיו, ויקבל רק 2 מאבא, אז זה כדאי" וזה לעומת "בשום פנים ואופן, לא להרים יד על אחיך" - לא משאיר אפשרות בחירה, אלא מנחה לנכון. (הרי"יע)
ליקט ושיבץ: אי'ל
תגובה לכתבה תגובה לכתבה תגובה לכתבה לחץ לתגובות לכל הכתבות לכל הכתבות הדפסת כתבה הדפסת כתבה שלח לחבר שלח לחבר הצטרף אלינו הצטרף אלינו
כתבות נוספות
פרי מפואר
התורה מזהירה שכל מי שיתן את זרעו למולך יכרת. איך נוגעת אזהרה זו לימינו ומדגישה בכך את חשיבות הילדים ...
אי'ל
עוד בערוץ
תגובות
חדש באתר
בניית אתרים Media 4U